KOSTHOLD

Mat i Varden

Vi ønsker å gi barna gode matvaner. I barnehagen skal barna få i seg minst mulig sukkerholdige matvarer. Saltinnholdet i maten skal ikke være for høyt.

Drikke til måltidene er lettmelk/vann.

Vann er tørstedrikk.

Vi serverer brød medhørende grovhetsprosent.

Pålegg kan være hvitost, egg, skinke,kylling/kalkunpålegg, leverpostei, ulike fiskepålegg.

Tilbehør til pålegget f.eks. tomat, agurk, paprika, salat, oppskårne frukt. Barna får tilbud om lettkokte grønnsaker som erter, brocolli, blomkål, gulrøtter.

Til frokost og på turdager ønsker vi at barna har med brødmat, evt. sunne frokostblandinger/yoghurt, ikke kjeks, boller o.l.

På de fleste arrangementer vi har i barnehagens regi, serverer vi sunn mat.

1- og 2-åringer skal ikke introduseres for sjokolade i barnehagen.

Mattradisjoner i forbindelse med julen er viktig å formidle til barna. Da baker vi kaker, lager grøt og lager andre godsaker som hører til.

På turdager lager vi ofte enkel mat, det smaker ekstra godt.

Når vi lager mat i barnehagen, er barna ofte med. Det er lettere å smake på/like nye ting når man har vært aktivt med selv.